Kode Etik Guru Pendidikan Kristen
Sebuah Perspektif dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik
Keywords:
Kode Etik, Pendidikan Agama Kristen, KarakterAbstract
The Code of Ethics for Christian Education has a significant role in shaping the character of students based on Christian moral and spiritual principles. This study uses a descriptive qualitative method to explore how this code of ethics is not only a code of conduct, but also a tool to create a learning environment that supports the development of values such as love, justice, and responsibility. Data were collected through direct observation, and document analysis to understand the application of the code of ethics in the context of Christian education. In an ever-changing global context, Christian education requires a relevant approach so that students are able to face the challenges of the times without losing their faith identity. The uniqueness of this research lies in its integrative approach that blends biblical values with modern educational strategies, including project-based learning innovations that apply Christian values in real life. These findings are expected to provide a new perspective in Christian education to form academically, morally, and spiritually superior individuals.
Downloads
References
Alamsyah, Alamsyah, Adawiyah Pettalongi, and Sitti Hasnah. “Pengaruh Kode Etik Guru Terhadap Perilaku Kerja Tenaga Pendidik.” Prosiding Kajian Islam dan Integrasi Ilmu di Era Society (KIIIES) 5.0 1 (2022): 284–289.
Angguini, Mispa, and Difly Praise Malelak. “Implementasi Kode Etik Dalam Praktik Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Metanoia 6, no. 1 (2024): 11484–11497.
Arifuddin, Nelfa Yosi, and Marlina. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Siswa Di Era Digital.” Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 2, no. 1 (2024): 70–78.
Aritonang, Juwindi, and Dorlan Naibaho. “Pentingnya Kode Etik Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Pendidikan Yang Profesional Dan Etis Dalam Perspektif Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 1885–1893.
Basri, Hasan. “Integrasi Nilai-Nilai Tauhid Pada Pelajaran Sains Bagi Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu.” Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam 3, no. 1 (2021): 164–179.
Bilo, Dyulius Thomas. “Pentingnya Penerapan Integritas Keilahian Kristus Ke Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Kristen.” SESAWI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 4, no. 1 (2022): 65–81.
Diana Hartatina Harefa, and Yosia Belo. “Memaknai Kode Etik Dalam Meningkatkan Profesionalisme Seorang Guru PAK Mengajar Bagi Peserta Didik.” Lumen: Jurnal Pendidikan Agama Katekese dan Pastoral 2, no. 1 (2023): 77–86.
Eka Putra, Anton Sarni. “Pengaruh Kompetensi Dan Integritas Terhadap Kinerja Perangkat Desa.” JESS (Journal of Education on Social Science) 5, no. 1 (2021): 24.
Hana, Hana, Yonatan Alex Arifianto, and Reni Triposa. “Kode Etik Dan Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen: Upaya Meningkatkan Karakter Anak.” IMMANUEL: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen 3, no. 2 (2022): 134–149.
Hidayati, Hanik, Tutik Khotimah, and F. Shoufika Hilyana. “Pembentukan Karakter Religius, Gemar Membaca, Dan Tanggung Jawab Pada Anak Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Glasser 5, no. 2 (2021): 76.
Hutagalung, Ayu Wanda, and Dorlan Naibaho. “Peran Kode Etik Guru Dalam Menumbuhkan Karakter Spiritual Pada Siswa Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Hutagalung, Mawarni, and others. “Kode Etik Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Landasan Profesionalisme Dan Spiritualitas Dalam Pendidikan.” JOURNAL SAINS STUDENT RESEARCH 3, no. 1 (2025): 360–365.
Lamapaha, Ermelinda, Hermania Bhoki, and Yosep Belen Keban. “Implementasi Kode Etik Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Dan Pengaruhnya Terhadap Hasil Belajar Siswa.” VOCAT: JURNAL PENDIDIKAN KATOLIK 4, no. 2 (2024): 50–60.
Manalu, Della Sari, and Dorlan Naibaho. “Kode Etik Guru Dan Implikasinya Terhadap Hubungan Guru Dan Siswa Dalam Proses Pembelajaran.” Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen dan Katolik 3, no. 1 (2025): 225–234.
Manik, Jemie Riando, and Dorlan Naibaho. “Peran Kode Etik Guru Dalam Meningkatkan Integritas Dan Moralitas Guru Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Marini, Arita. “Pengaruh Penggunaan Gadget Dalam Kegiatan Belajar Dan Mengajar Terhadap Pembentukan Karakter Anak Generasi Z.” Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora 2, no. 2 (2022): 375–384.
Maulana, Irwan. “Manajemen Pendidikan Karakter Al-Quran.” Al-Munadzomah 2, no. 1 (2022): 36–43.
Musawamah, Mualamatul. “Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Anak Di Kabupaten Demak.” AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam) 3, no. 1 (2021): 54–70.
Nababan, Ruth Febriyanti, and Dorlan Naibaho. “Kode Etik Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen: Landasan Etika Dalam Pendidikan Berbasis Nilai-Nilai Kristiani.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Naibaho, Dorlan, and Stefania Yolanda Manullang. “Kode Etik Guru Profesional: Fondasi Nilai-Nilai Kristen Dalam Pendidikan.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 2336–2344.
Naibaho, Dorlan, and Partogian Pasaribu. “Integrasi Kode Etik Guru Kristen Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PAK.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Naibaho, Dorlan, and Johan Anrifhael Sihombing. “Kode Etik Dan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membangun Karakter Generasi Berintegritas.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024): 75–80.
Naibaho, Dorlan, and Marija Meliana Simangunsong. “Penerapan Kode Etik Dan Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen: Upaya Meningkatkan Karakter.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Napa, Misrini, and Reni Triposa. “Kode Etik Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Kebebasan Media Sosial.” Jurnal Ap-Kain 1, no. 1 (2023): 25–36.
Panggabean, Ester Rosana, and Dorlan Naibaho. “Menghidupi Nilai-Nilai Kristiani: Peran Kode Etik Dalam Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Pratama, Farandika Nanda, Ahmad Basori Nurtaqim, Lailatus Syaadah, and Puspo Nugroho. “Kode Etik Guru PAI Indonesia Perspektif Persatuan Guru Republik Indonesia.” Millatuna: Jurnal Studi Islam 2, no. 01 (2025): 133–145.
Prihanto, Joko, Duma Fitri Pakpahan, and Doni Pranata Tarigan. “Peran Kode Etik Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 3, no. 3 (2022): 157–163.
Prihanto, Joko, Fitri Duma Pakpahan, and Doni Pranata Tarigan. “Peran Kode Etik Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 3, no. 3 (2022): 157–163. http://www.jiemar.or.
Purba, Natasya Clara Evrillia Lasma Dame, and Dorlan Naibaho. “Tantangan Dan Peluang Penerapan Kode Etik Guru Di Dunia Pendidikan.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 1717–1726.
Raja, Judika Nopendri Lumban, and Dorlan Naibaho. “Kode Etik Guru Dan Kinerja Guru.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 1529–1537.
Ratnasari, Desi, Reni Triposa, and Yonatan Alex Arifianto. “Deskripsi Kode Etik Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Perspektif Alkitabiah: Sebagai Keteladan Akademik Dan Karakter Nara Didik.” REAL DIDACHE: Journal of Christian Education 2, no. 2 (2022): 101–112.
Selamat, S, S Arifin, A Haris, and ... “Model. Pendidikan Karakter Santri Di Pesantren Modern Muhammadiyah Kwala Madu.” … Jurnal Pendidikan … 12, no. November (2023): 3141–3152.
Sibuea, Glory, and Dorlan Naibaho. “Peran Kode Etik Dalam Meningkatkan Integritas Guru Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024): 25–31.
Simamora, Elsa, and Dorlan Naibaho. “Pentingnya Kode Etik Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Situmorang, Adrian, and Dorlan Naibaho. “Peran Kode Etik Dalam Meningkatkan Kualitas Pengajaran Guru Pendidikan Agama Kristen.” Jurnal Trust Pentakosta 1, no. 1 (2024).
Solissa, Everhard Markiano, Utomo, Sri Kadarsih, Djuniawan Karna Djaja, Pahmi, and Joni Wilson Sitopu. “Strategi Penguatan Pendidikan Karakter Pada Tingkat Slta Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning.” Jurnaal Review Pendidikan dan Pengajaran 3, no. 1 (2022): 29–39.
Subawa, Putu, and Komang Trisna Mahartini. “Konsentris Paradigma Pendidikan Karakter Thomas Lickona Pada Sekolah.” Haridracarya: Jurnal Pendidikan Agama Hindu 1, no. 2 (2021): 149–160.
Sugiono. “Metode Penelitian Metode Penelitian.” Metode Penelitian Kualitatif, no. 17 (2015): 43.
Sukarna, Sukarna. “Integritas Seorang Pendidik.” Jurnal Teologi Gracia Deo 1, no. 1 (2018): 14–22.
Susanti, Salamah Eka. “Pendidikan Karakter Dalam Membangun Kecerdasan Moral Bagi Anak Usia Dini Perspektif Thomas Lickona.” TRILOGI: Jurnal Ilmu Teknologi, Kesehatan, dan Humaniora 3, no. 1 (2022): 10–17.
———. “Urgensi Pendidikan Karakter Bagi Perkembangan Anak Usia Dini Dalam Pandangan Islam.” Jurnal Islam Nusantara 5, no. 2 (2021): 90.
Tumangger, Evi Lilis. “Menghidupi Panggilan: Kode Etik Guru Profesional Dalam Pendidikan Berbasis Iman Kristen.” Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora 4, no. 1 (2025): 743–748.
Ulya, Vita Fitriatul, and Zulfatun Anisah. “Pembentukan Nilai Karakter Integritas Melalui Gerakan Literasi Sekolah Pada Anak Mi/Sd.” PREMIERE : Journal of Islamic Elementary Education 3, no. 1 (2021): 43–56.
Wahyuni, A D, B Sudiyana, and A Waldi. “Pendidikan Karakter: Strategi Menghadapi Globalisasi.” Penerbit Tahta Media (2023): 38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yanwarius Bobo, Ruhut Parningotan Tambunan, Yonatan Alex Arifianto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0).that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).